Od kiedy KSeF?

Wstępne analizy ministerstwa Finansów ujawniły krytyczne błędy w KSeF. Z tego powodu przesunięto obligatoryjne stosowanie systemu przez podatników. Nowy termin zostanie ogłoszony po ogłoszeniu wniosków audytu.

Co z KSeF-em? Od kiedy będzie obowiązkowy?

W tym roku na podatników nie zostanie jeszcze nałożony obowiązek stosowania Krajowego Systemu e-Faktur ( KSeF ). Ministerstwo Finansów, po przeprowadzeniu wstępnych analiz, zidentyfikowało błędy w systemie dotyczące między innymi: kodu, obsługi oraz wydajności. W odpowiedzi na te problemy, minister finansów, Andrzej Domański, zdecydował o konieczności przeprowadzenia audytu systemu oraz przesunięciu terminu obligatoryjnego użycia KSeF.

KSeF – komunikaty do przesłania, odbierane i przeglądane faktur elektronicznych – miał stać się obowiązkowy dla czynnych podatników VAT od początku lipca 2024 r., a dla pozostałych podmiotów od stycznia 2025 r. Teraz, po wykryciu błędów, nowy termin obligatoryjnego wdrożenia KSeF został przesunięty, prawdopodobnie na Q2 2025 roku.

Konsekwencje odroczenia KSeF

Odroczenie ma swoje zalety, choćby możliwość lepszego zabezpieczenia systemu oraz zapewnienie lepszej wydajności pracy systemu. Istnieje obawa, że ​​przedsiębiorcy mogą uznać przesunięcie terminu wdrożenia KSeF jako sygnał spolanienia prac nad systemem wewnątrz organizacji.  To zaś, w konsekwencji może w przyszłości spowodować poważne problemy skutecznego i terminowego wejścia w obowiązek wystawiania, wysyłania i przechowywania e-faktur w KSeF.

Z punktu widzenia prawnego, do odroczenia wymagana jest ustawa, ale decyzja ministra sprawia, że ​​jest to tylko kwestia czasu. Warto zaznaczyć, że zgoda na wdrożenie KSeF wymagała wydania decyzji Komisji Europejskiej. Decyzją Rady UE obowiązkowe stosowanie Krajowego Systemu e-Faktur i faktur ustrukturyzowanych jest możliwe w Polsce od 1 stycznia 2024 roku do 31 grudnia 2026 r.

Zakończono konsultacje w sprawie KSeF

Ministerstwo Finansów zakończyło prace w ramach projektu „Konsultujemy KSeF”. W 9 spotkaniach, które trwały od 16 lutego do 1 marca br., uczestniczyło łącznie około 10 tys. osób (stacjonarnie w siedzibie Ministerstwa i on-line). Ministerstwo Finansów obecnie analizuje uwagi zgłoszone przez uczestników konsultacji. Po stronie MF prace są bardzo intensywne, gdyż już w drugiej połowie marca Ministerstwo chce przedstawić projekt rozwiązań legislacyjnych.

Niewykluczone, że sprzedawcy będą mogli dobrowolnie wystawiać faktury w KSeF także dla konsumentów (B2C). Nie zmienią się natomiast parametry techniczne.

Ministerstwo Finansów ma podać nowy termin wejścia w życie KSeF na przełomie kwietnia i maja, po zakończeniu audytu w MF. Na razie nie jest znana nowa data. Nie wiadomo też, czy KSeF będzie wdrażany etapami, jak postulowała część przedsiębiorców.

Warto zauważyć, że pierwszym efektem konsultacji jest rozpoczęcie prac grupy roboczej ds. wysyłki dużej liczby e-faktur.

AKTUALIZACJA:

Zgodnie podaną przez Ministra Finansów informacją, nowe przepisy zaczną obowiązywać od:

  • 1 lutego 2026 r. dla podatników, których wartość obrotów przekroczyła 200 mln PLN w poprzednim roku,
  • 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych podatników.

 

Activate Cookies
Old Browser