Procesy oparte na EDI między dostawcami motoryzacyjnymi a producentami OEM

Multi-storey car park - needs EDI-based processes between automotive suppliers and OEMs

Jak zmienić dostawców motoryzacyjnych w idealnych partnerów biznesowych dla producentów OEM?

Mobilność to coś, bez czego nie możemy się już obejść. Wszyscy chcemy szybko i łatwo dostać się z punktu A do punktu B, chcemy być bezpieczni i oczywiście wygodni. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak zbudowane są pojazdy? W końcu istnieje tak wiele różnych pojedynczych części, które muszą być dostarczone w odpowiednim czasie i prawidłowo zmontowane. Ponieważ w EDITEL specjalizuję się w cyfrowych procesach opartych na EDI dla przemysłu motoryzacyjnego, chciałbym przedstawić kilka spostrzeżeń na ten fascynujący temat. Przeczytaj ten wpis na blogu EDI, aby dowiedzieć się, w jaki sposób jako dostawca możesz zdobyć punkty u tak zwanych producentów OEM (Original Equipment Manufacturers) dzięki profesjonalnemu połączeniu EDI.

Zacznijmy od kilku interesujących faktów na temat branży motoryzacyjnej

Według Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego, około 70 procent wartości pojazdu jest tworzone na rynku niższego lub wyższego szczebla, a nie przez producentów OEM. Aby odnieść sukces w branży motoryzacyjnej, nic nie może być pozostawione przypadkowi, ponieważ płynne procesy łańcucha dostaw mają decydujące znaczenie.

Wystarczy pomyśleć, że pojazd składa się z ponad tysiąca pojedynczych części. Zrozumiałe jest, że producenci samochodów współpracują z wieloma różnymi dostawcami. Kupują również ważne części od różnych producentów, aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Jeśli jeden producent ma problemy z dostawą, inni mogą mu pomóc. A jednak, jeśli producent popełni poważny błąd, może stracić swoją działalność, zanim się zorientuje.

Cyfrowe procesy między dostawcami motoryzacyjnymi a producentami OEM w coraz większym stopniu stają się czynnikiem konkurencyjnym. Chciałbym teraz przedstawić kilka podstawowych informacji, aby użytkownicy mogli lepiej zrozumieć korzyści i znaczenie elektronicznej wymiany danych (EDI).

Na czym polega EDI w branży motoryzacyjnej?

Z grubsza rzecz biorąc, chodzi o znormalizowaną wymianę dokumentów biznesowych, np. faktur, a dokładniej o bieżącą wymianę informacji związanych z logistyką. W tym celu istnieje kilka standardów EDI. Opisują one strukturę wymaganą dla danego dokumentu biznesowego.

Ważne standardy EDI w branży motoryzacyjnej obejmują

  • ODETTE (norma europejskiego przemysłu motoryzacyjnego)
  • VDA (standard niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego)
  • EDIFACT (międzynarodowy standard międzybranżowy, który jest szeroko stosowany w Europie i popularny w przemyśle motoryzacyjnym)
  • ANSI ASC X12 (międzybranżowy standard szeroko stosowany w USA i popularny w przemyśle motoryzacyjnym)

Nawet jeśli stosowane są różne standardy, zasada jest zawsze bardzo podobna: Na przykład producenci OEM wykorzystują prognozy dostaw do zamawiania określonych części samochodowych u dostawców motoryzacyjnych. Dostawca następnie wypełnia zamówienie i wysyła awizo wysyłki. Towar jest następnie dostarczany, najlepiej z etykietą transportową (SSCC), którą odbiorca może zeskanować. W Niemczech stosowanie VDA jest wypierane przez standard europejskiego przemysłu motoryzacyjnego ODETTE, który opiera się na podobnej zasadzie.

Komunikaty EDI są często wymieniane

  • DELFOR (delivery forecast – prognoza dostaw)Producenci OEM używają tego komunikatu do informowania swoich dostawców o długoterminowych wymaganiach ilościowych, tak aby dostawcy mogli dostosować zaopatrzenie w materiały i produkcję zgodnie z potrzebami.
  • DELJIT (delivery just-in-time – dostawa dokładnie na czas)W ten sposób producenci OEM zamawiają określone ilości od swoich dostawców z krótkim wyprzedzeniem, zwykle regularnie. Są to części, które wymagają niezawodnej dostawy w określonym czasie, ponieważ zazwyczaj są na stałe wbudowane w pojazdy.
  • ASN (advanced shipping notice – zaawansowane powiadomienie o wysyłce) / DESADV (despatch advice – awizo wysyłki)Dostawcy używają tej wiadomości do informowania swoich partnerów biznesowych (lub producentów OEM) o nadchodzących dostawach.
  • RECADV (receipt advice – potwierdzenie odbioru)Producenci OEM używają tego komunikatu do potwierdzenia odbioru towaru.
  • INVOIC (invoice – faktura) Dostawcy używają tego komunikatu do wystawiania faktur producentom OEM.

Idealne rozwiązanie EDI

Idealnie byłoby, gdyby producenci OEM mieli połączenie EDI ze swoimi dostawcami. Dodatkowo, będą mieli kompleksową piramidę dostawców, która rozciąga się aż do dostawców poszczególnych części. Jest to tak zwana struktura TIER. Na szczycie tej piramidy znajdują się producenci OEM, a następnie dostawcy modułów lub systemów (TIER 1), którzy z kolei otrzymują dostawy od różnych producentów komponentów i części (TIER 2 i TIER 3). Pozwala to na dokładne, kompleksowe planowanie łańcucha dostaw w celu uniknięcia nieefektywności i błędów. Centrum danych, które łączy wszystkich uczestników na całym świecie, jest platforma eXite.

Ogólnie rzecz biorąc, w branży motoryzacyjnej powszechnie stosowane są dwa rozwiązania EDI:

  1. Web EDI: jest to świetna opcja szczególnie dla małych dostawców. Użytkownicy logują się do platformy online i są natychmiast łączeni ze swoimi wcześniej zdefiniowanymi partnerami biznesowymi. Platforma online zapewnia firmom przegląd statusu wszystkich otrzymanych i wysłanych wiadomości. Intuicyjne przeglądy prognoz dostaw, na przykład, są dostępne dla użytkowników w dowolnym momencie. Po złożeniu zamówienia przez klienta, dostawcy mają możliwość natychmiastowego przekształcenia tej wiadomości w awizo wysyłki. Inną opcją jest tworzenie i drukowanie standardowych etykiet paletowych. Na życzenie można również zintegrować wewnętrzne systemy ERP, co jeszcze bardziej ułatwia procesy.
  2. Integracja EDI: ten model pozwala na pełną elastyczność, niezależnie od tego, czy firmy są producentami OEM, czy dostawcami. W tym przypadku system EDI jest zintegrowany z istniejącą infrastrukturą ERP. Niezależnie od tego, czy jest to OFTP, X.400, AS2 czy API, będziesz mógł komunikować się ze swoimi partnerami biznesowymi za pośrednictwem jednej dedykowanej platformy, jednocześnie monitorując cały przepływ pracy. Wszystkie transakcje są rejestrowane i zapisywane. Ponadto dostępne są wszystkie standardy i komunikaty istotne dla branży motoryzacyjnej.

Czy znasz następujące fakty?

  1. EDI wspiera między innymi identyfikowalność jednostek w całym łańcuchu produkcyjnym.
  2. Dzięki EDI będziesz mógł błyskawicznie i w pełni zautomatyzowany sposób udostępniać pożądane dane swoim partnerom biznesowym.
  3. Aby uzyskać najlepsze wyniki, zalecamy, aby dostawcy korzystali z EDI nie tylko ze swoimi klientami, ale także zachęcali własnych dostawców do korzystania z Elektronicznej Wymiany Danych.
  4. Dzięki połączeniu z eXite można dotrzeć nie tylko do branży motoryzacyjnej, ale do wszystkich firm na całym świecie, które są gotowe na EDI.

Niezależnie od tego, czy Twoja firma jest małym lub dużym dostawcą motoryzacyjnym, czy też producentem OEM, moi koledzy i ja z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania dotyczące EDI. Skorzystaj z pola kontaktowego po prawej stronie, aby wysłać zapytanie.

Portrait Andrea Kraft EDITEL AustriaO autorze

Andrea Kraft

Business Development Manager w EDITEL Austria.

 

O EDITEL

EDITEL, dostawca usług EDI, jest wiodącym międzynarodowym dostawcą rozwiązań EDI (EDI = Electronic Data Interchange). Firma specjalizuje się w optymalizacji procesów łańcucha dostaw dla firm różnej wielkości i ze wszystkich branż.

Zdjęcie portretowe, copyright Editel/Petra Spiola
Zdjęcie symboliczne, copyright pixabay, Bilderandi

Prosimy o aktywowanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki, aby móc w pełni korzystać z możliwości tej strony.
Obecnie korzystasz z przestarzałej przeglądarki, co może powodować luki w zabezpieczeniach i obniżenie komfortu użytkowania.
learn how to easily update your browser.