Płynne działanie łańcucha dostaw w produkcji motoryzacyjnej

Supplying the OEM with one click - The tier supply chain in the automotive industry

W zależności od modelu i marki, przeciętny samochód składa się z około 30 000 części.

Większość producentów samochodów nie produkuje wszystkich tych części samodzielnie, ale zleca ich dostawę wielu firmom, dokładnie według potrzeb. Piramida dostawców i podwykonawców składa się z kilku poziomów (Tier-1, Tier-2 itd.) i wymaga od wszystkich zaangażowanych stron doskonałej współpracy. Na szczęście elektroniczna wymiana danych (EDI) pomaga i łączy wszystkie strony ze sobą.

Chociaż Austria nie produkuje samochodów, to nasz kraj jest domem dla około 900 dostawców motoryzacyjnych, których produkty są powszechnie doceniane przez OEM (producentów oryginalnego sprzętu) na całym świecie. Austria posiada między innymi centra kompetencyjne do opracowywania silników i producentów urządzeń sterujących, komponentów aluminiowych i części spiekanych, by wymienić tylko kilka z nich. Oprócz niezależnych dostawców, niektórzy producenci OEM posiadają zakłady produkcyjne, których lokalne spółki zależne produkują podstawowe części w Austrii. Niektórzy międzynarodowi dostawcy motoryzacyjni mają zakłady, w których całe samochody są montowane w imieniu producentów OEM. Ponieważ pojazdy składają się z około 30 000 części, trudno się dziwić, że w proces ten zaangażowanych jest wielu różnych dostawców. Aby wszystko przebiegało sprawnie, potrzebne jest zaawansowane zarządzanie łańcuchem dostaw, które omówimy w dzisiejszym wpisie na blogu.

Zaawansowany łańcuch dostaw

Jak pokazuje poniższy diagram, łańcuch dostaw OEM składa się z kilku tak zwanych poziomów. Bezpośredni dostawcy dla producentów OEM nazywani są dostawcami poziomu 1. Załóżmy, że „Producent części B” produkuje śruby i dostarcza produkty do „Producenta komponentów A” oraz bezpośrednio do OEM. Oznacza to, że „Producent części B” działa zarówno na poziomie Tier 3, jak i Tier 1.

Dostawców Tier 3 można nazwać podwykonawcami poziomu Tier 2. Za każdym razem, gdy taki podwykonawca dostarcza również bezpośrednio do OEM, jest on uważany za firmę Tier 1 dla takich transakcji biznesowych.

Producenci części samochodowych dostarczają je nie tylko do producentów systemów/modułów i komponentów, ale także bezpośrednio do producentów samochodów.

Dokładne zrozumienie logiki stojącej za systemem wielopoziomowym jest pomocne w analizie struktury austriackiej branży dostawców. W Austrii 74 procent wszystkich dostawców motoryzacyjnych (według danych Grupy Roboczej Automotive Supplier Industry) pracuje na poziomie Tier 2, co oznacza, że dostarczają produkty firmom Tier 1. Jednocześnie 61 procent dostawców pracuje na poziomie Tier 1, co oznacza, że dostarczają produkty do producentów OEM. Niektóre z tych obszarów pokrywają się.

EDI podnosi jakość danych

Firmy, które dostarczają swoje produkty bezpośrednio do producentów OEM, mają do czynienia z sytuacją, która jest obecnie standardem w branży. Każda firma, która dąży do posiadania lub budowania relacji biznesowych z producentem OEM, jest zachęcana do korzystania z elektronicznej wymiany danych (EDI). W szczególności chodzi o stałą wymianę dokumentów, takich jak zamówienia, prognozy, wezwania do zapłaty i faktury. W dzisiejszych czasach, bez użycia EDI, dostarczenie towarów do zakładu produkcyjnego OEM jest właściwie niemożliwe. Ta preferencja dla EDI jest uzasadniona, ponieważ EDI ostatecznie poprawia jakość danych, bezpieczeństwo planowania i efektywność kosztową w całym łańcuchu dostaw dla wszystkich zaangażowanych partnerów.

Bezpośrednie połączenie

Często, jeśli chodzi o nawiązanie połączenia z OEM, istnieje wiele różnych opcji. Niektórzy producenci OEM stworzyli dedykowane portale EDI dla swoich dostawców. Inni dostawcy integrują EDI ze swoimi systemami ERP (planowanie zasobów przedsiębiorstwa), co pozwala im łączyć się z programami zarządzania zapasami swoich klientów.

EDITEL od dziesięcioleci wykorzystuje swój hub danych EDI eXite do łączenia firm z branży motoryzacyjnej. Takie podejście znacznie zmniejsza złożoność techniczną, ponieważ wymaga tylko jednego połączenia i nie ma potrzeby programowania wielu interfejsów. W końcu poszczególni dostawcy motoryzacyjni często mają klientów z wielu różnych krajów, którzy korzystają z programów do zarządzania zapasami od różnych dostawców. Jednocześnie nabywcy części i komponentów motoryzacyjnych nie są związani tylko z jednym dostawcą, ale z kilkoma.

W codziennej działalności biznesowej elektroniczna wymiana danych jest standardową praktyką nie tylko między dostawcami Tier 1 a producentami OEM. Dostawcy Tier 1 są również bardzo zainteresowani połączeniem się z własnymi dostawcami (Tier 2) za pośrednictwem EDI. Za każdym razem, gdy firma rozpoczyna projekt cyfryzacji, następuje coś w rodzaju „reakcji łańcuchowej”, która skłania wszystkich partnerów biznesowych do przyjęcia EDI. Dotyczy to zarówno dostawców Tier 3, jak i dostawców Tier 1, producentów OEM, dealerów samochodowych, a nawet zakładów produkcyjnych. Dzięki takiemu podejściu można osiągnąć wysoką jakość danych bez niespójności systemu, co nie tylko oszczędza czas i pieniądze, ale także pozostawia mniej miejsca na błędy.

Dostępne rozwiązania szyte na miarę

Jeśli firma chce dostosować dedykowany portal internetowy do potrzeb swoich dostawców i udostępnić go im, z pewnością można to również zrobić. Jeśli jesteś zainteresowany takim rozwiązaniem, skontaktuj się z EDITEL. Dostępne jest również inne podejście: poprzez web EDI możemy zapewnić szybki i łatwy dostęp do Elektronicznej Wymiany Danych dostawcom, którzy nie posiadają jeszcze infrastruktury EDI. Aby firma mogła zacząć udostępniać dokumenty swoim partnerom biznesowym za pośrednictwem Elektronicznej Wymiany Danych, wystarczy komputer z dostępem do Internetu oraz dane logowania.

Podsumowując: niezależnie od tego, gdzie w piramidzie dostawców znajduje się firma, czy ma siedzibę w Austrii, czy za granicą, i czy ma odpowiednie interfejsy w swoim systemie ERP, czy nie, istnieje wiele opcji dla wszystkich potrzeb. Jedyną inną opcją jest nie robić nic. Bez EDI, szczególnie mali dostawcy motoryzacyjni będą mieli trudności ze sprostaniem wymaganiom dużych graczy na rynku w dzisiejszym zglobalizowanym świecie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat przenoszenia procesów łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej na wyższy poziom za pomocą EDI, moi koledzy i ja z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania. Skorzystaj z pola kontaktowego po prawej stronie, aby wysłać nam wiadomość.

Portrait Andrea Kraft EDITEL AustriaO autorze

Andrea Kraft

Business Development Manager w EDITEL Austria

O firmie EDITEL

EDITEL, dostawca usług EDI, jest wiodącym międzynarodowym dostawcą rozwiązań EDI (EDI = Electronic Data Interchange). Firma specjalizuje się w optymalizacji procesów łańcucha dostaw dla firm każdej wielkości i we wszystkich branżach.

Zdjęcie portretowe, prawa autorskie Editel/Petra Spiola
Zdjęcie symbolu, copyright iStock, copyright Atstock Productions
prawa autorskie do wykresu EDITEL Austria GmbH

Prosimy o aktywowanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki, aby móc w pełni korzystać z możliwości tej strony.
Obecnie korzystasz z przestarzałej przeglądarki, co może powodować luki w zabezpieczeniach i obniżenie komfortu użytkowania.
learn how to easily update your browser.